Sidste efterår så jeg et ret så spændende endestykke på en formula bom, det var ekstremt bredt, langt bredere end hvad en normal formula bom er, og det er en del.
Klik på billedet for detaljer.
Fordelen skulle være, at sejlet får endnu mere dybde og rigtig profil, når man ned ad bakke løsner udhalet. Når det normalt løsnes sker dette jo også, men sejlet lægger sig rimelig hurtigt op ad bommen. Ved den ekstremt brede bom sker dette ikke, der skal i hvertfald langt mere til. I og med at udhalet løsnes, og trykpunktet ændres, ja så bliver det nemmere at kontrollere sejlet når der sejles ned ad bakke, dette er i hvertfald teorien bag.
Det er jo sjovt at eksperimentere, så jeg fik fat i en bom ende der passede til min bom, sendte det til Anders Borg som stod for at skære det til og modificere så det blev identisk med det som Steve Allen AUS-0 brugte under VM i Brasilien. Historien går på, at en dansk windsurfer fik sneget sig til at “tegne det af” så der kunne laves en tro kopi når han kom hjem til DK. Dette er i hvertfald historien, om den holder helt ved jeg ikke, men et er sikkert, målene på dette stykke er identiske med det som Anders Borg tidligere havde lavet.
Et spændende eksperiment, som ud på slutningen af sæsonen skulle afprøves, og med mere end 20 cm bredere end normalt, så så det højst underligt ud. Ydermere ser den sidste del endnu mere underlig ud, for der er ligesom en ekstra bue på. Hvorfor den spøjse form ? Jo når riggen hældes bagud så er det ikke hele det brede stykke der rammer vandet, men kunne den smallere del hvor blokkene er monteret, derved skabes ikke en unødig drivanker effekt, teori eller praksis ? Forklaringen lyder rimelig.
Der findes dog andre måder at modificere på så man får en tilsvarende bred bom ende. Bla. Jepser Vesterstrøm sejler med en lidt anden type, den er mere “flad” og går lige over. Det stykke kommer efter sigende fra en gut i Brasilien som lavede dem i sin tid. Denne version passer til Neil Pryde bommene, og har en klar fordel, nemlig vægten. Hvor det med at bruge et meget bredt bagstykke oprindeligt stammer fra ved jeg ikke helt, men på Gulftech Maximum bommen fra en del år tilbage, så man netop dette specielle brede bagstykke.
Ud på vandet og teste mit modificerede stykke. Pheew det var da lidt tungt det her!?!?! Noget virkede underligt, men mest af alt tungt at bære riggen ned til vandet. Når man først fik riggen op, og kom der ud af var det ikke noget problem. Da jeg kom på land igen var der noget der lysnede, bommen virkede tungere end normalt, og nej det var ikke trætte arme. Eneste anderledes end normalt, var den nye bom ende. Det krævede en nærmere undersøgelse.
Imens jeg gik i gang med at se nærmere på min egen bom ende, kontaktede jeg Jan Nielsen som var en af de få der har en identisk version som den Vesterstrøm bruger. Jan var med på at undersøge det nærmere, og for at nørde tilpas meget, blev vejning naturligvis gjort på en kalibreret vægt på Teknologisk Institut! Klik på billedet for detaljer.
Resultatet var at en Neil Pryde X9 boms standard bagstykke med længde 795 mm har en vægt på 720 gram. Mit tilsvarende bagstykke til en HPL model 2007 version var samme længde, men havde en vægt på 883 gram.
Det modificerede Neil Pryde X9 bagstykke – braziliansk model, var en anelse kortere; længde 700 mm bredde 305 mm, og med en vægt på 780 gram – inklusiv 5 stk 16mm Harken blokke. Mit modificerede bagstykke er baseret på en nyere HPL version, nemlig 2008 versionen, min bom og det viste bagstykke er en 2007 version. HPL ændrede design på dette tidspunkt, og jeg har desværre ikke standard vægten på det stykke som blev brugt til min modificerede version. Det modificerede bagstykke baseret på en HPL version 2008, havde en vægt på 1288 gram!
Fy for pokker, så er der jo ikke noget at sige til at det føltes tungt! Det er jo en rigtig stor forskel, og når man så sender 1300 gram ud i enden af en lang formula bom, så betyder over 400 grams forskel ganske meget, noget med omvendt vægt stang osv. Som det ses var min tilgang var præcis ligeså nørdet, jeg havde dog ikke andet end en ikke kalibreret elektronisk køkkenvægt til rådighed, den har dog været brugt til flere succesfulde kager, så jeg mener at resultaterne bør anerkendes.
På trods af den uhensigtsmæssige vægt forøgelse, synes jeg det var nemmere ned ad bakke med den dybere og mere rigtige profil. Det er derfor helt klart noget der skal arbejdes videre med, så det er om at få minmeret den overflødige vægt.
Originale baseret på HPL 07 version:
Rør diameter (ydre) 29,6 mm
Længde 80,0 cm
Hul diameter 8,3 mm
Bredde – front 37,5 cm
Bredde – bag 14,5 cm
Vægt 883 gram
Nye brede modificerede baseret på HPL 08 version:
Rør diameter (ydre) 29,5 mm
Længde 75,0 cm
Hul diameter 8,1 mm
Bredde – front 45,5 cm
Bredde – bag 36,8 cm
Vægt 1288 gram
Leave a Reply