Endnu en smuk og dejlig sommer dag, en dag der bød på høj sol, varme og god vind på samme tid, forhold der betød at det var den absolut tyndeste dragt der kunne benyttes, ja så kan man næsten ikke forlange mere. Til at starte med var vinden lidt hullet, men den tog gradvist til og blev mere og mere stabil. Jeg nåede at fik set et smukt gammelt tre mastet skib, godt nok på afstand, men nej hvor så det smukt ud, det så ud til at være engelsk, men jeg nåede desværre ikke tæt nok til at være sikker. Midt i min næsten 4 timers lange session, var den rigtig stabil, og jeg var godt powered med min Code Red 7.5 på iSonic 122‘eren, herligt.
I løbet af dagen fik jeg eksperimenteret lidt, og fik sejlet med forskellige finne setups, hvilket gav et godt indblik i fordele, begrænsninger og ikke mindst muligheder.
Til trods for de gode vejrforhold, var det dog forholdene i vandet der skulle være begrænsningen, og ikke mindst irritationen. Der var stor lange bræmmer af ålegræs i vandet, og det har jo desværre den ærgerlige effekt at være som en magnet på de meget lige slalom finner. Man kunne jo bruge en tangfinne ville de kloge sige, men nej det gør man altså ikke på et slalom board med fuld race setup. Det er en anelse for tidligt på sæsonen synes jeg, det er hammer irriterende, men heldigvis var der andre lyspunkter.
Jeg fik som skrevet testet en del forskellige finne setups, og mine tidligere erfaringer med D2 typen fra F4 viste sig igen at få top karakterer. Generelt blev der sejlet med Severne Code Red 7.5 dog var vinden så svag at der til sidst bød sig en mulighed for at teste en letvejrs setup med 9.0’eren. D2 46’eren fra F4 med CR 7.5 – fungerede rigtig godt, jo mere vind jo bedre, den var dog en anelse sensibel over for ålegræsset (tang), generelt føles den som en væsentlig mindre finne, ca 2-4 cm. Jeg har på det seneste ikke følt mig så sikker på mine Vector Canefire’s, så det var fint at få gennemgået dem og finde frem til nogle gode løsninger, så de er igen med på min “positiv liste”. Vector Canefire 42’eren fungerede overraskende fint, god balance og højde, mindre sensibel over for ålegræsset (tang) end D2’eren, virkede dejlig løs, dog ikke med samme resultat som D2’eren når vinden øges. Vector Canefire 44’eren fungerede også rigtig fint, den er væsentlig mindre sensibel overfor ålegræsset, den er jo også en anelse større og dermed lidt mere “træg”, dog føles den ikke for stor. Canefire 44 i kombinationen med CR 9.0 var ret så svær at bedømme, det lykkedes kun at komme i ultra kort i planing, vinden var simpelthen for svag, og jeg tror ikke at en større finne havde kunne gøre det sidste til at kunne komme i planing, der til skulle der nok 2 m/s vere vind til, der kunne end ikke vandstartes.
Alt i alt endnu en rigtig dejlig dag, lærte igen en del nyt, fik fundet grænserne og udfordringerne, dejligt.
Vind max: 9,3 m/s
Vind av: 7,9 m/s
Vind retning: Vest
Board: iSonic 122
Finne: F4 D2 46, Vector Canefire 42 & 44
Sejl: CR 7.5
Sejl trim: 2 cm mere ned end anbefalet
GPS max: 25,5
GPS distance: 26,9 nm
Gpx file: 160709_kikhavn.gpx
Leave a Reply