Nye Severne Reflex

Severne Reflex SlalomEndelig er der nyt om Severne’s nye race sejl til 2010 sæsonen. Det har været en lang proces, normalt plejer vi, offentligheden, at få detaljer og info en del tidligere. Denne gang har det været anderledes, en design proces der har varet længere, men også bragt en del nyt, og det i flere henseender.

Efter mange år på holdet, valgte Jesper Orth i slutningen af 2009 at forlade Severne og hans “baby” Code Red race serien. Forduen dette, er der en hel del andet nyt, blandt andet er springene i serien ændret markant, hvilket betyder at antallet af sejl i serien er blevet mindre.

Den nye XL Cam camber er helt ny, den gamle var ikke dårlig som sådan, den var simpel og funktionel.Har de med den nye XL Cam fået endnu bedre rotation i sejlet tegner det rigtig godt. Man kan så frygte at den mere komplekse konstruktion kontra den tidligere, 2009 og før, er mindrre holdbar lidt ala de problemer som Neil Pryde var ude for med deres cams i RS sejlene. Kun tiden vil vise om Severne har undgået dette, lad os håbe det, det ser trods alt ud til at være et identisk koncept som er i brug hos flere producenter.

En af forcerne ved Severne’s race sejl, er at de er utrolig lette sammenlignet med andre. De ser fortsat ud til at være lette, og så længe vi kan undgå en Dunkerbeck/North tendens med flade og “tunge” sejl, er jeg i hvertfald “på”.

Ifølge ders egen tekst er der lagt en hel del mere “force” fremme i sejlet, hvilket lyder rigtig godt, så hvis de som forventet er en forbedring i forhold til tidligere års modeller bliver det kanon. Foruden den nye cam, er det nye et Reflex koncept, det ser spændende ud, og i stedet for at jeg oversætter, så hop en tur forbi Severne Racing siderne for at se alle de tekniske specifikationer og detaljer.

Meldingerne fra de som har prøvet de senestetest versioner er ovenud positive, meldinger som et stort skridt i retning af at være de bedste sejl på markedet har lydt, lad os nu se.

Reflex Slalom:

5.1 – 403/400 – 171
5.6 – 411/400 – 180
6.2 – 432/430 – 190
7.0 – 463/460 – 197
7.8 – 486/460 – 208
8.6 – 504/490 – 224
9.6 – 533/490 – 238 (+ BE 40/530)

Reflex Formula:

  9.7 – 533/530 – 240
11.0 – 566/550 – 265
12.0 – 582/550 – 278

Forventet levering i DK lige inden sæson start.

Leave a Reply

UA-26760889-1