Der blev lagt hårdt ud på anden dagen i Nyborg. Kl 10 blev første start sat i gang, og det blev en rigtig god sejlads for mit vedkommende, jeg hang godt på, og havde et stort forspring til min nærmeste konkurrent.
Sejlads to blev sat i gang umiddelbart efter sidste sejler var i mål, og endnu en gang en rimelig start, ikke den bedste, jeg lildt for lang tid i windskyggen, og jeg burde nok have vendt en anelse tidligere, frem for at søge længere ud. Tredie sejlads og vinden øgede ganske godt, der var noget at holde fast i, og til tider var der mere luft under boardet end nødvendigt, specielt på det sidste opkryds mod topmærket. Ned ad bakke, og igen var der noget at holde fast i, fuld skrald ned ad bakke, og det gik faktisk ganske godt. Peter Hollænder DEN-522 og jeg, lå flere gange side om side, og hvor jeg øgede på kryds, der hentede han ind på downwind. På det sidste opkryds lykkedes det mig dog at få et fint hul, og jeg gik alt hvad remmer og tøj kunne holde, jibede for dernæst at sejle mod mål. Inde omkring land opdager jeg et rødt Severne sejl i stor hastighed komme buldrende mod mål linien. Hvordan dælen var han kommet derinde fra ? Nu skulle der arbejdes endnu mere, for det ville blive close race. Samtidig gik tankerne i gang med at finde en løsning på hvorledes mål linien skulle forsvares. Den kamp ville jeg tabe, jeg var på bagbord, så jeg skulle have et hul så jeg kunne gå sikkert foran. Det lykkedes mig at krydse mål linien 10 meter foran Peter, pheeeew!
Ind til en velfortjent frokost efter 3 gode sejladser, og så ud igen for at få den sidste i hus. Fjerde sejlads blev sejlet i en anelse mindre vind, så det var om at udnytte banen de rette steder. Det gik fint trods et stort forbrug af kræfter. Igen bød sejladsen på en rigtig god duel. På krydset havde Bill Frederiksen DEN-14 fra ØBK og jeg skiftedes til at tage føringer, men jeg trak det længeste strå og rundede top mærket få meter før. Den vilde jagt gik nu downwind. Det gik fint i starten, og Bill forsøgte at skære op for at tage min vind og dermed komme forbi. Det lykkedes ikke helt, han kom tættere på, men ikke forbi, mens jeg blev ved med at presse og skære op for at forsvare. Der var langt ned til vores forfølgere, så det galdt en placering. Et øjebliks uopmærksomhed fra min side hvor jeg ikke svarede igen, gav Bill muligheden for at sætte sin jibe ind. Jeg var så optaget af at accelerere at jeg ikke koncentrerede mig om modstanderen som nu var slået ind i banen. Arghhh… jeg havde nu foræret et forspring på 50 meter. Efter jiben satte jeg selvfølgelig alt ind på at tage det tabte igen, men et forspring på 50 meter er umuligt at hente når vi går meget ens. æv da, men en rigtg god fight og meget lærerig, en ting mere i værktøjskassen.
Efter 6 rigtig gode sejladser med resultaterne 17, 13, 10, 11, 10, 12 blev det samlet til en 11. plads. Ganske godt tilfreds, specielt fordi jeg synes jeg er kommet godt videre, har fået afprøvet en række nye ting som ser ud til at virke ganske godt. Vigtigst at tage med hjem nu her, er at der skal arbejdes på at forbedre min downwind betydeligt, det jeg vinder så fint på kryds taber jeg fuldstændigt på downwinden, ærgerligt. En anden ting jeg skal være bevidst om er at gå en anelse kortere på fløjene så jeg undgår at sejle længere end de andre og dermed tabe tid.
Dejligt stævne med gode sejladser og en masse erfaring rigere.
Vind max: 8,5 m/s
Vind av: 6,6 m/s
Vind retning: Øst
Board: Formula HWR
Finne: Kashy XS70
Mast: Enigma 550
Sejl: Reflex II 11.0
Sejl trim: 2 cm mindre ned end anbefalet
Eyelet: top
Bomhøjde: 156
Track: 0
GPS max: 00,00 knob
GPS distance: 00,00 nm
Gpx file: 140811_nyborg.gpx
Leave a Reply