Det lakker mod enden af min fjerde sæson, en sæson som rangliste mæssigt blev afsluttet med DBO rangliste og DM i Nyborg. Det var ellers lidt af en optakt jeg var igennem inden jeg søndag kom på vandet, og gav mit til en spændende og udfordrende dag. Det blev fire hårde sejladser i krævende forhold, forskellen mellem hurtig og langsom var ret så klar, det var ikke de nemmeste vilkår at sejle under, en let vind som en gang imellem var ok, andre gange bare forsvandt, så os med mindre gode letvejrs egenskaber blev udstillet. Der til skulle så lægges masser af tang, nærmere ålegræs, som i tredie og fjerde sejlads ville blande sig med de resterende udfordringer.
Ikke nok med at det taktiske overblik skulle være i top, nu skulle der også tages hensyn til effekten af tangen, så det gjaldt om ikke at gå for langt ud på bagbord side af banen, da man ellers sejlede ind i nogle gevaldige tang områder. På den anden side af banen kunne man så fristes til at tænke at den bare var hjemme, men nej, ikke helt. Her drillede kraftig strøm og Storebæltsbroen. Sidste krydderi i pakken, var de rimelig store choppy bølger, som kom ind fra flere retninger, meget ringe system, de dukkede op lige foran en hvor man mindst ventede det.
Det første race gik egentlig fint, sluttede på en 13. plads. Andet race gik sådan la la, men ok. Tredie… av, og fjerde var hårdt, her var jeg slidt, havde indtil da ikke lavet fejl med at tabe riggen eller lignende, men det skete hele 4 gange i dette race, ikke godt. Jeg var hægtet godt af, og ved sidste runding af topmærket,var jeg vel ca 5-600 meter bag ved Steen DEN-777. Steen valgte at gå væk fra broen, og jeg blev nød til at satse, så ud på modsatte flanke hvis jeg skulle have en chance. Der var ikke meget luft, og jeg mistede da også placeringer herude da vinden forsvandt og jeg gik totalt i stå. På modsatte flanke havde Steen heller ikke haft heldet med sig. Fra at være mere end bagud, havde jeg nu hentet det tabte, og med mindre end 20 meter til mål linien, og et par hurtige pump, fik jeg hentet forspringet, og gik i mål lige før. Kamp lige til stregen, og en vigtig detalje, nemlig at racet ikke er ovre før man har krydset mål linien. Resultatmæssigt var det ikke det bedste jeg har sejlet, men alt i alt tog jeg da Grand Master DM’et 2010 hjem, det er andet år i træk. Christian Justesen DEN-26 har skrevet en mere fyldestgørende stævne rapport fra DM’et i Nyborg, den finder du her på DBO siderne og resultaterne findes her. Tak til ØBK, dommere mfl. for et rigtig godt stævne.
Nok med piveriet, ja det var svært, utrollig svært. At jeg så har været yderst fokuseret på slalom, og ikke har haft mulighed for at deltage i et rimeligt antal formula sejladser, gør det klart, hvor jeg fremover skal sætte ind. Reelt har jeg kun været i race aktion formula mæssigt i de 2 sejladser vi fik gennemført i Nivå. Det er for lidt for mit vedkommende, når jeg ej heller har haft træningspartnere på samme måde som i slalom, så har der ikke været nok fokus på formula. På den anden side er jeg rigtig tændt på at komme videre, så jeg ser frem til en mere målrettet indsats.
For vil jeg sejle mere konstant, så skal jeg arbejde mere målrettet med formula sejlads, der skal trænes mere intensivt med at holde højden konstant, og farten på toppen. Jeg synes inden at jeg var ok kørende, men i de lette forhold falder jeg igennem, 1 til 2 m/s mere vind, og det havde været mine forhold. En ting der også er blevet tilføjet noterne, er at der skal trænes med 12’eren. Jeg sejlede i let vind med min 11’er, det var ikke dårligt, men jeg stod mange gange fuldstændig parkeret på downwinden. Jeg have med vilje ikke valgt 12’eren, jeg havde ikke de bedste oplevelser med den i Nivå. Har dog fået sejlet lidt med den siden, så valget var ikke det bedste. Jeg kunne jo også have valgt en lidt mere powerfuld finne for at kompensere, det havde nok været det rette valg.
Ja ja, piv piv kunne det lyde som, men det er nu mere reflektioner. Det gode var dog, at jeg fik en masse vigtige erfaringer med hjem. Erfaringer som skal bruges i planlægningen af næste års trænings program. Det blev en dejlig dag på vandet, masser af energi blandet op med ømhed i kroppen, og så lige en anelse øv følelse… Øv fordi der nu går lang tid til vi igen skal sejle stævner, hygge og være målrettet sejlads mæssigt. Jeg savner det allerede, men ser samtidig stærkt frem til sæsonen 2011, tak for en masse gode sejlads oplevelser til alle, vi ses igen til stævne i foråret.
Jeg har lagt mine GPS tracks ud, kønt er det ikke, men så se på de andre i stedet for.
Vind max: 6,3 m/s
Vind av: 5,2 m/s
Vind retning: Nord Øst
Board: Formula HWR
Finne: F4 V 70XS
Mast: Enigma 550
Sejl: Reflex 11.0
Sejl trim: to cm mindre ned end anbefalet
Eyelet: top
Bomhøjde: 152
Track: 0
GPS max: 22,4 knob
GPS distance: 33,69 nm
Gpx file: 260910_nyborg.gpx
http://www.arresoesejlklub.dk/praktisk/vejrstation.htm
Hej Henrik – kunne ikke finde en email adr. på din side. Anyway, linket til vejrstationen “Arresø – Ramløse” kan du med fordel erstatte med ovenstående link.
Den station du linker til står sikkert i en have i Ramløse og viser derefter (det blæser næsten aldrig ifgl. den). Det nye link er fra Ramløse Havn – og her blæser det en gang i mellem 🙂
Bare lidt input 🙂
/Jan
Hej Jan.
Tak for tippet, så er linket tilføjet. Det gamle er der stadig, da der er webcam med overblik over dele af søen.