Formula klassen er underlagt reglerne fra det internationale sejlsportsforbund ISAF. Da klassen er optaget som en selvstændig klasse, er der selvfølgelig en række regler der skal overholdes. Man kan sammenligne den med motorsportens Formel 1 klasse, en høj teknologisk klasse som udvikler sig konstant indenfor de rammer som forbundet sætter. En af reglerne er, at et board skal registreres til den kommende sæson inden en given dato, boardet kan efter godkendelse så benyttes fra den kommende sæson og fremover. I den mellemliggende periode kunne nye boards ikke godkendes, og derfor ej heller deltage i kapsejladser, producenterne offentliggjorde derfor hvert år deres nye board(s) lige omkring godkendelsesfristen. Et af de nyere tiltag var, at man ville forlænge perioden imellem godkendelserne, hvilket har betydet at der nu går 2 år inden vi ser nye formula boards på markedet.
Godkendelsesfristen er overskredet for et styke tid siden, og der har i længere tid været spekulationer om der ville være nogen der kunne og turde tage udfordringen op mod Starboards dominans på formula scenen. Der har været nye spillere, f.eks Gaastra og Exocet i de forgangne 2 år, men helt nye spillere som JP og Carbon Art (CA) har meldt deres ankomst på markedet med nogle spændende nye boards.
JP Australia’s entre på formula scenen sker med deres Formula 100. Et board der er shapet af Mike Zajicek i San Francisco, han har sit eget mærke som er kendt som Mikes Lab. Han tidligere leveret til Pritchard brødrene under BIC dagene. Hans eget board L8 blev videreudviklet til ML10, og JP Formula 100 boardet er ret så tæt op af denne, men selvfølgelig med input og ændringer fra JP’s hold.
Boardet er 228 cm langt, 100 cm bredt og har en volumen på 168 liter, vægten er endnu ikke kendt, og hækkens bredde er ej heller ikke oplyst. Det leveres i vanlig JP design, og ifølge rygter er første board allerede i DK. Det bliver spændende at se hvordan det nye board er, og om det vitterlig lykkes nogen at udfordre og presse Starboard flåden.
Carbon Art er mest kendt for deres speedboards, men Phil McGain har fået formulaen i gang hos CA, og på trods af det er det nok ret så tvivlsomt om vi nogensinde kommer til at se et her i DK. Carbon Art skulle efter sigende levere 2 nye formulaer, en CA 780 og CA 820 version.
Exocet er i vanlig helt sort stil med deres nyeste skud på stammen, Warp 100. Jjeg har endnu ikke set nogle deltage til DBO‘s ranglistestævner med en “Black Machine”, tvivler meget på at der kommer nogen i løbet af 2010 sæsonen.
Starboard er som nævnt den dominerende spiller på markedet, og det er lige før formula næsten er en Starboard one design klasse. De har gennem årene formået at udvikle deres sortiment og fastholde et velfungerende koncept. Hvert board har nærmest sin egen sjæl, jeg er ikke prof, men har alligevel som dedikeret hobby sejler kunne mærke forskellene, og synes trods alt at 162’eren fungerer rigtig godt til de forhold jeg sejler under. Den er anderledes, den er klæbende, den kræver noget, men rammer man lidt af det som kræves, ja så får man rigtig meget igen synes jeg, og specielt i lette forhold som dem jeg sejler under.
Starboard sender 2 Formulaer på markedet til 2010 sæsonen, HWR / Heavy Weight Riders og LWR / Lighter Weight Riders. HWR versionen er 228 cm langt, 100,2 cm bredt, har en volumen på 162 liter, en vægt på 8.9 kg samt en hæk bredde på 81,1 cm. LWR versionen derimod er 228 cm langt, 100,5 cm bredt, har en volumen på 168 liter, en vægt på 8.9 kg samt en hæk bredde på 78 cm. Begge versioner leveres i Carbon/Wood, og vejledende dansk udsalgspris bliver 13900,-! Med den bredere hæk og egenskaberne for den tungere sejler, er jeg er ikke i tvivl om at HWR versionen af ders nye Formula er den der passer bedst til vores forhold i Danmark, og hvis jeg skal vælge mellem henholdsvis HWR og LWR, ja så er det HWR versionen jeg på trods af min relativt lavere vægt på 80 kg burde skulle sejle på.
Det er dejligt at se en øget fokus på formula markedet, og betyder selvfølgelig øget konkurrence, og det ikke kun på vandet. En spændende sæson er forude, men først skal vi lige igennem et par måneder med mørke og kulde.
Leave a Reply